Nebezpečné charisma: Jak ho odhalit včas?

time 3 min čtení

Jaký je rozdíl mezi recruiterem a investorem? Vůbec žádný!

Jedni i druzí se do charisma umí zamilovat na první pohled.

Jenže místo žili šťastně až do smrti, následují často situace, které připomínají více plameny pekelné než ráj. 

Takto můžeme číst i příběh firmy Wework. V roce 2011 ji založil Adam Neumann jako coworkingové centrum. Mluvil o tom, že kultura “we” změní svět a pomůže řešit mnoho palčivých problémů jako například nedostatek rodičovské péče, ale dokonce pomůže odstranit i hladovění. Díky svému charismatu dokázal tyto idee prodat tak dobře, že v něm investoři viděli budoucího technologického giganta. S odstupem je samozřejmě těžké spojit podnikání ve světě nemovitostí se změnou světa a technologiemi, ale po bitvě je každý generál a WeWork byl oslavován jako revoluce ve světě práce. 

O 8 let později už bylo jasné, že příběh WeWork není příběhem o záchraně světa, ale varováním a ostudou pro důvěřivé investory, kteří museli zveřejňovat skutečná čísla o ztrátách ve výši miliard dolarů. Z původního okouzlení zbyly skutečné problémy a zklamání

Vůči charismatu je skutečně málokdo imunní.  Mimo jiné proto že naše mysli si do charismatické osobnosti promítne právě to co cítíme, že bychom mít chtěli a nemáme. Kdo si myslí, že se ho to netýká, je možná ve větším nebezpečí než ostatní. Investoři, majitelé firem ale i zkušení recruiteři a HR manažery mohou svým vzplanutím k charismatické osobnosti otevřít dveře ke katastrofě.

Charisma má totiž dvě tváře. A platí, že čím více září světlá strana, tím jste ve větším nebezpečí, že ta temná vás spálí na prach. 

Jak vypadá temná strana charismatu? 

U charismatu platí, že všeho moc škodí. Lidé, kteří mají charisma “v krvi” se někdy naučí své silné stránky v životě používat výrazně často a výrazně hodně. Nadužívají je, což má výrazně negativní vliv na okolí. Proto mluvíme o temné straně charismatu. 

Extrémně charismatičtí lidé často:

  • Mají sebevědomí, ale nedokáží vnímat natož přiznat své chyby a omyly. 
  • Mají silnou vizi, ale vůbec je nezajímá, do jaké míry je vize reálně splnitelná. 
  • Jsou odvážní, ale neváhají riskovat na úkor svých zaměstnanců, rodiny, v podstatě úplně kohokoli. 
  • Mají dar komunikace, velmi často ale vystačí s jednosměrnou komunikací a naslouchat nepotřebují. 

Pokud se osobnosti, které nadužívají sílu, dostanou do vedení vaší společnosti nebo je doporučíte jako vhodného kandidáta svému klientovi bude to pravděpodobně mít dříve nebo později katastrofální následky. A nejde vždy jen o podlehnutí nerealistickým vizím nebo planým slibům jako v případě Wework. 

Temnou stranu charismatu lze chápat jako nadužívání síly. Důsledky takového chování mají zásadní dopad na týmovou spolupráci a na kulturu organizací. 

Klesá empowerment: leader strhává pozornost jen na sebe, nedává prostor. 

Klesá psychologické bezpečí: leader nemá zábrany, je impulzivní, ventiluje své emoce bez ohledu na dopad na ostatní.

Je potlačována pluralita názorů: není připuštěna diskuze a menšinové hlasy jsou umlčeny.

Zvyšuje se protekce: Leader preferuje své lidi, má své oblíbence.

Narůstá politikaření: Leader má silně prosazuje své zájmy a účel světí prostředky. 

Vyplatí se proto příliš vysoké charisma odhalit ještě předtím než člověku přidělíme v organizaci odpovědnosti a umožníme mu rozhodovat. 

Je to  úkol přetěžký, protože právě schopnost “učarovat” neoddělitelně charisma doprovází! Jak tedy poznat, kde už je to moc a kde tak akorát?

Podrobte ho/ji zkoušce

Pokud na vás kandidát působí charismaticky, vnímejte to jako varovný signál! 

Může a nemusí to být dobrá zpráva! 

Pracovní psychologie dokáže charisma i jeho míru velmi dobře diagnostikovat. Například Hogan Development Scale se zaměřuje na pravděpodobnost výskytu chování, které ve spolupráci s druhými působí kontraproduktivně, ale zároveň “kouzelně”.

Jako charisma lze označit jednu ze tří skupin těchto projevů, která je souhrnně označovaná jako chování “proti lidem”. Toto označení vystihuje trefně důraz na vlastní zájmy a sebeprosazení a nízký ohled na druhé. 

Díky diagnostice jasně rozpoznáte projevy i pravděpodobné riziko, že se dotyčný/á bude chovat:

  • nadřazeně
  • impulzivně
  • manipulativně
  • excentricky
  • v souladu pouze s vlastními zájmy
  • rizikově

Pokud není možné použít diagnostiku, je nutné zvolit postup jako Perseus při boji s Medúzou. Každý, kdo jí pohlédl do tváře zkameněl. Pokud nechcete “zkamenět” nekritickým obdivem k člověku s vysokým charismatem, shromážděte fakta, ověřte je a dejte je posoudit někomu, kdo se s dotyčným člověkem osobně nesetkal.  Pak je to jen na vás, zda dokážete tomu racionálnímu hlasu naslouchat se stejnou vážností jako kouzlu charismatu. 

 

 

 

 


 

Podobné články